Alla inlägg under januari 2009

Av Caroline - 30 januari 2009 18:16

Idag blev Colin 10 månader och vi var på besök på BVC :-). Colin vägde 9,5 kg och följer fortfarande kurvan jättefint. När vi satt i väntrummet tutade han med munnen och tjöt till då och då och hörde hur det ekade. När vi kom in till rummet till sköterskan blev han knäpptyst och tittade på henne med stora ögon och han var jätteduktig vid undersökningarna som vanligt.


Efter vägning och mätning ställde sköterskan några frågor om hans färdigheter och han kunde allt han ska kunna i denna åldern så som plocka upp små saker, förstå vissa saker man säger, slå två föremål emot varandra o.s.v Efter en stund började han visa sitt rätta jag och började gurgla, snacka, ropa och ha sig :-).


Idag har jag mått lite bättre med illamåendet, känns skönt, speciellt eftersom Denis ska jobba även imorgon så jag behöver lite extra energi för att orka helgen med.

Av Caroline - 28 januari 2009 19:20

Idag gjorde vi ett nytt ultraljud, två veckor efter det första och vilken skillnad :-). Man såg en liten krabat och ett starkt pulserande hjärta :-). Hinnsäcken har blivit flera gånger större så det syns att allt växer ppå bra och barnmorskan sa att allt är precis som det ska, och det kändes sååå skönt. Nu kan jag börja slappna av lite mer för när bebisen växer som den ska och man sett ett tickande hjärta så är chanserna för att den stannar i magen rätt så stor :-).


Colin är jätteduktig på att ta sig dit han vill och han älskar att leka "tagen". Han sätter sig upp själv titt som tätt utan problem. Slänger in en liten bild på Colin när han leker när vi kom hem från helsingborg.


Efter Ultraljudet passade vi på att gå in en sväng på babyland och ta en titt på syskonvagnarna och det är ju en hel djungel även där. Dessutom är de väldigt dyra, t.o.m på blocket. Men det jämnar väl ut sig eftersom det är så mycket annat vi inte behöver köpa alls :-). Vi har iaf gott om tid på oss att titta runt innan vi behöver köpa en :-).

Av Caroline - 26 januari 2009 11:02

Nu har man inte skrivit på ett tag och det har väl sina anledningar. Först har jag varit riktigt illamående av graviditeten och i torsdes åkte Colin på maginfluensa, som även jag fick natten till fredagen. Så i helgen har vi inte gjort mycket mer än suttit inne och haft det "dystert" hehe, nä men det e ju lite tråkigt, man stannar ju gärna hemma några dagar efter så man inte smittar vidare. Igår fick även Denis maginfluensan så han klarade sig tyvärr inte vilket vi hade hoppats på.


Colin har dock lärt sig mycket under dessa dagarna och det är både att han har satt sig upp själv från magläge, och även tagit några riktiga krypsteg :-).


Nu är jag i v.8 i graviditeten så det känns som att det iaf går framåt :-). Längtar tills på onsdag då det är dags för ett nytt ultraljud och då hoppas jag innerligt att vi får se en liten böna med ett tickande hjärta :-).

Av Caroline - 17 januari 2009 13:55

Idag är det full renovering på ovanvåningen. Pappa och Denis har rivit en liten vägg och tagit bort plastmattan som de nu ska ersätta med lite snyggare klickgolv :-). Colin får sova middag ute i vagnen och det har gått jättebra än så länge.


Pappa kom med lite nya jättebra ideer om hur vi lätt kan fixa ett till sovrum, så barnen redan snart kan få var sitt rum och jag tyckte det lät jättebra. Denis var dock lite osäker eftersom han gärna vill ha det öppet på ovanvåningen, men vi får se, vi får prata om det och tänka lite på det.


Ikväll ska vi äta mat hemma hos mamma och pappa och denis och pappa ska basta, kaaaanske jag också, men får se hur jag mår med illamåendet och jag vet inte om jag vågar sitta så länge annars, man ska ju gärna inte bli för varm.

Av Caroline - 15 januari 2009 19:20

Idag har jag mått riktigt illa igen, antar att illamåendet har dragit igång på allvar. Men nu har jag laddat upp med filmjölk, piggelin och läkerol som alla lindrar det värsta iaf. Åt precis en ganska stor portion spaggetti med köttfärssås och tog ett par läkerol efter och jag mår faktiskt inte speciellt illa nu, trots att det var jag som lagade maten t.o.m :-).


Tidigare idag fick Colin prova pasta med köttfärssås med 8-månaders konsistens som han inte fixat innan. Men jag provade ett nytt trick ;-). Han fick pilla i maten, känna på den och föra till munnen själv. Visst blev det kladdigt, men så lyckat att han till och med åt upp, dessutom ör det ju snart tid för honom att försöka lära sig äta själv.


Bjuder även idag på ett par goa bilder på Colin tagna för en halvtimme sen :-)

Av Caroline - 14 januari 2009 20:16

Allt såg fint ut på VUL:et och inget låg utanför. Först hittade vi ingenting, men till sisst lyckades vi se en liten hinnsäck :-). Kunde inte se så mycket mer än det men det var inte förväntat så här tidigt i graviditeten, ska iaf få komma tillbaka om 2 veckor och se så att allt utvecklats som det ska. Lägger in en liten bild på "pyret", man ser en liten mörk fläck, som en ring, där är hinnsäcken och i den finns det lilla embryot :-).


Bjuder även på en riktigt härlig bild på Colin för en månad sen när han satt på Denis mage och han blåste upp håret på honom, såå gulligt :-D

Av Caroline - 13 januari 2009 15:19

Illamåendet smyger på lite då och då och idag har det varit ganska isittande sedan någon timme efter frukosten. Hade superbra aptit innan, men igår började aptiten bli mindre och det sitter i även idag, jag tvingar mig dock att äta ordentligt :-).


Har känt konstiga stickningar/drag på höger sida av tjejmagen, kan vara att det växer, men kan också innebära värre saker så jag ska få komma in till Gynmottagningen imorgon och göra ett ultraljud. Syns det ingenting då får jag en ny tid några dagar senare och så tar de även blodprov för att kolla gravhormonerna. Hoppas innerligt att allt är som det ska. Symtomen sitter ju kvar och jag blöder inte så det är ju positivt iaf.

Av Caroline - 12 januari 2009 10:58

Nu har jag kommit hem från barnmorskan. Blev tyvärr inget UVI:prov eftersom jag dumt nog inte hade hållt urinprovet kylt, så jag ska lämna ett på onsdag istället. Kändes både konstigt och jätteroligt att komma dit igen, och det var så skönt att jag kunde få den bästa barnmorskan och slippa den första jag hade när jag väntade Colin.


Det var inte den riktiga inskrivningen utan den sker den 9 Feb. Men vi skrev in lite små viktiga detaljer såsom mina rök-och alkoholvanor, om jag är allergisk mot något. Att det är min andra graviditet och vilken vecka jag är i. När vi skrivit in allt det i datorn kom det upp ett poppupfönster "det var inte längesen den här pacienten var gravid". Va!? tänkte jag, får jag inte vara med då? Frågade jag barnmorskan på skojj, och hon visste inte varför det kom upp egentligen, men sa att jag fick ju vara med iaf ;-).


Sedan fick jag broschyrer på vad man ska undvika att äta under graviditeten. Det är lite som är ändrat nu sen förra graviditeten och den ena är att man inte får äta mögelost och liknande, även om den är pastöriserad, innan fick man ju göra det, och jag som åt feta ost igår :-(. Men risken är ju inte stor så jag behöver inte oroa mig för det sa hon, men jag ska undvika det hädanefter.


Colin charmade alla i väntrummet och även barnmorskan, han ville gärna smitta med sitt breda leende och han visade att han kunde klappa händerna, skaka på huvet och visa var lampan e nånstans :-).

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards