Alla inlägg under februari 2009

Av Caroline - 27 februari 2009 12:42

Nu har jag inte skrivit på nästan en hel vecka. Äntligen helg igen :-D. Jag mådde faktiskt ganska bra mellan söndag och tisdag, men på onsdagen blev jag riktigt dålig, körig i magen och mådde illa som pyton igen. Har slutat med mina järntabletter för jag är rädd att det är de som spökar. Ska prova blutsaft istället, eller duroferon eller vad det hette.


I eftermiddag ska jag och Sara till BVC med Colin, och sen handla lite mat till kvällen då vi ska ha lite middag och spela spel med hennes nya pojkvänn :-).


Lägger in ett gäng riktigt härliga bilder på Colin när han står framför soffan, nybadad och glad :-)

Av Caroline - 22 februari 2009 20:26

Igår blev vi våldgästade av Denis bror och hans flickvän på kvällen. Var så trevligt att ha någon att kolla på melodifestivalen med och snacka lite :-). Idag åkte vi alla till IKEA och VÄLA där jag fick köpt ett par nya mjukisbyxor (de flesta som känner mig vet att jag älskar mjukisbyxor ;-)). Sen köpte jag en ny sorts BodyButter som bara är sååå go att smörja med. har tänkt ha den till magen sen också.


Colin var så duktig helatiden och satt nöjt i vagnen och tittade på allt runtomkring. När vi var färdiga och skulle gå bort till bilen som stog längst ner på IKEAS parkering kände jag att jag hade riktigt ont runt höfterna och ryggen. Kändes exakt som foglossningen när jag väntade Colin. Antagligen har det slagit till tidigt denna graviditet. Har inte känt av det så tydligt tidigare, kanske för att jag inte gått så långt, och länge :-P. Hädanefter får jag se till att ta på mig foglossningbältet när man är iväg längre rundor.


har nu gått in i v.12, äntligen :-D. Det här händer denna veckan:

Ditt barn är ca 60mm långt från huvud till stjärt och vikten är omkring 18g. Barnets huvud blir rundare i formen och hon eller han ser mer och mer ut som ett människobarn från topp till tå. De inre organen fortsätter att utvecklas, speciellt hjärnan. Fingrar och tår har delat på sig och skelettet blir allt hårdare. Könsorganen börjar formas i enlighet med fostrets kön.

Hypofysen som sitter på hjärnans undersida, börjar producera hormoner och stämbanden börjar bildas. Barnet rör sig alltmer i livmodern och kan le, rynka pannan och suga på tummen. Matsmältningssystemet klarar nu att tillgodogöra sig glukos (socker) och navelsträngen transporterar näring och avfallsprodukter mellan moderkakan och barnet.

Redan nu kan du kan du enkelt lyssna på din bebis hjärtslag, hicka, sparkar och forsterrörelser med hjälp av AngelSounds

Av Caroline - 17 februari 2009 22:42

Här kommer lite bilder på Colin från denna dagen :-).

Av Caroline - 17 februari 2009 12:03

Usch, idag är det en jobbig dag. Colin har vänt helt på något sätt. Gnäller jättemycket och det är inte mycket som duger. Otroligt känslig och kan börja gallskrika så mycket att han inte får luft när man t.ex ska byta blöja. Han är trött helatiden och jag lyckades nyss få honom att somna. Hoppas verkligen att han sover en stund nu och jag tänkte själv passa på och lägga mig i soffan och slumra en stund för att orka med resten av dan.


Illamåendet hänger kvar och jag har fruktansvärt ont i magen varje dag för att jag inte kan äta ordentligt. Det gör ju heller inte mitt tålamod och ork mycket bättre till såna här dagar :-(. Låter kanske som mycket klagande, men känns som att jag bara behövde skriva av mig lite.

Av Caroline - 15 februari 2009 19:46

Nu var det söndag igen och vi har mest tagit det lugnt. Var hemma hos mamma och pappa en runda som var lite slitna efter gårdagen :-). Igår tog vi det bara lugnt hemma och åt falukorv och makaroner, ingen alla hjärtans dag middag precis, men det är mat iaf ;-).


Provade min angelsound som är en doppler som man kan lyssna på bebisens hjärtljud med hemma. Hörde bebisens hjärtljud för första gången :-D. Tog lite tid att få in, och jag fick ha på högsta volym, men till sist hörde jag den. Ska prova om en vecka igen och då kommer jag nog höra ännu tydligare.


Nej, nu är det dags för Colins kvällsgröt.

Kram!

Av Caroline - 13 februari 2009 10:42

Igår var jag inne på gynakuten igen. Jag hade haft små blödningar på kvällarna mellan måndag och onsdag, i samband med smärta. Åkte därför in för att se vad som var fel. De hittade inget fel :-). Inne i min mage kunde man se på ultraljud en liten miniatyrbebis med huvud, armar och ben som rörde sig för fullt och ett hjärta som slog så fint :-). Blev tyvärr ingen bild då det var väldigt stressigt, men ska försöka få tag på en bild från internet hur bebisen ser ut just nu :-). Bilden är på ett riktigt foster från v.10 som jag är i nu :-)


Här är en länk med information om den veckan jag är i :-)

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://se.babycenter.com/i/devel/fetaldev10.jpg&imgrefurl=http://se.babycenter.com/pregnancy/fetaldevelopment/10weeks/&usg=__i0nzlER_DAgTNLe6t_FOv6LsNOs=&h=238&w=265&sz=12&hl=sv&start=17&um=1&tbnid=80kmOPZ8n4S9iM:&tbnh=101&tbnw=112&prev=/images%3Fq%3Dfoster%2Bvecka%2B10%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DG

Av Caroline - 11 februari 2009 10:10

Lägger in en liten bild på min svullna gravidmage :-). Syns en liten bula redan nu, men än så länge beror det ju mest på allt som flyttas runt och svullna tarmar m.m

Av Caroline - 10 februari 2009 22:53

Nu har man varit förkyld och ganska slut ett tag. Illamåendet var mycket lindrigare i 5 dagar så jag kunde äta mat, men det har nu vänt igen och jag mår riktigt illa hela dagarna.


Var på inskrivning igår där BM såg att jag hade väldigt lågt HB-värde vilket innebär att jag måste ta dubbel dos av järntabletter redan nu. Känns inte kul då jag mådde så illa av dem och blev hård i magen när jag väntade Colin. Och eftersom jag slarvade lite med järnintaget under graviditeten så har väl HB-värdet inte återhämtat sig efter förlossningen. Men nu ska jag försöka ta tabletterna på kvällen och äta päron och annat för att förebygga problemen.


Colin har blivit ett riktigt energiknippe. Han äter som en häst och han är ÖVERALLT, finns inget stopp på pojken längre ;-).

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards